18 Nov Vilken strategi bygger den starkaste klubben?
Det här är del 1/4 av den artikelserie som ges ut av Factoringgruppen i samarbete med Elitserien i bandy.
Vi har pratat med två av bandysveriges mest framgångsrika klubbchefer för att få en inblick i vad som skapar tillväxt och styrka, både på och utanför planen. Läs vår intervju med Jonas Johansson, klubbchef i Villa Lidköping 2008–2024 och Michael Campese, klubbchef i VSK Bandy 2008–2018 och 2022–2025.
VSK satsade på affärer: ”Ska alltid vara den klubb som är närmast företagen”
För Michael Campese började resan med att formulera en strategi som gick bortom det traditionella. I stället för att fokusera på sina närmaste konkurrenter hämtade VSK inspiration från klubbar som sträcker sig bortom både bandyns och landets gränser.
– Vi tittade på andra sporter, inspirerades av klubbar som FC Barcelona och byggde en strategi på insikter från föreningens alla intressenter, forskning och på resultat från oberoende analyser.
Ett resultat av arbetet blev H-S-A-modellen (hållbarhet-sport-affärsnytta). En partnermodell influerad av FC Barcelona, men skräddarsydd för att passa just VSK.
– Där och då bestämde vi oss för att vi alltid ska vara den klubben i stan som är närmast företagen, som är mest kreativa och mest engagerade.
Villa satte upplevelsen i centrum: ”Vad hade jag själv velat uppleva?”
För Villa handlade det om att vinna stadens intresse.
– Min tro var att vi behövde erbjuda något mer än ”bara” bandy. Ett arrangemang som stack ut, som lockade folk och som kunde utmana det utbud som alla slogs om, säger Jonas Johansson.
Precis som Michael såg han ett stort värde i att hämta inspiration hos andra. Men var man skulle leta hade de olika idéer om.
Medan Michael sneglade på Barcelona så valde Jonas att titta på Warberg Innebandy. En framgångsrik förening som låg i framkant vad gäller matcharrangemang och publik, samtidigt som de var jämförbara med Villa sett till lönenivåer, omsättning och stad.
Jonas berättar att de alltid utgått från klubbens förutsättningar och vägt risk mot potentiell intäkt och framgång. Men att det tidigt var ett strategiskt val att satsa på just publikupplevelsen och engagemang.
– Jag tänkte: vad hade jag själv velat uppleva om jag gick på en sport jag inte var vidare intresserad av? Jo, det är allt det där runt omkring, från liv, ljud och ljusshower till musik och tävlingar. Det är det som attraherar den breda massan, engagerar en stad och som skapar minnesvärda upplevelser.
Föreningars ekonomi: ”Allt påverkas”
Båda klubbcheferna har framgångsrikt styrt sina traditionsstarka klubbar genom en förändringsresa som lett dem till bandyns absoluta topp. De har arbetat strategiskt för att öka sina intäkter genom allt från affärssamarbeten till biljettintäkter. För att i slutet av dagen behöver ekonomin vara stark för att de ska finnas förutsättningar för tillväxt.
– Allt påverkas när ekonomin är svag och inom idrottsbranschen, och i synnerhet på elitnivå, så går det nästan inte att spara sig till framgångar utan det är framåt med klokhet som gäller, säger Michael.
Jonas instämmer:
– Ekonomin måste alltid vara i främsta rummet, är den i obalans kan vi inte nå de mål vi sätter.
På frågan om de tror att utbildning av ledning och styrelser kan stärka ekonomin så är de inte helt överens.
– Utan tvekan, sport är en helt egen bransch i alla delar idag. Bara för att jag är duktig inom näringslivet betyder det inte per automatik att jag kan sports management,
sports marketing och sports economy, säger Michael Campese.
Jonas å andra sidan är mer tveksam.
– Nja, det kanske finns de som är i behov av det, men oftast är våra styrelser fulla med kompetenta personer. Inte allt för sällan är det företagsledare som sitter i våra styrelser. Men av någon anledning är man mer riskbenägen i en föreningsstyrelse än man varit i sin ordinarie yrkesroll.
Bandyns framtid: ”djupt oroad”
Bandyns framtid är beroende av krympta kostnader och höjda intäkter, det menar både Michael och Jonas.
– Det måste ske och det måste ske under den kommande femårsperioden för att vi som sport överhuvudtaget ska kunna överleva på sikt, säger Jonas.
Enligt honom är det en kamp för hela bandysverige att ta.
– Det finns två vägar att gå tror jag. Antingen tänker man bara på sig själv och hur man själv ska överleva dagen, veckan, månaden och året. Eller så tänker man bandy i stort och på hur vi ska komma framåt för att lyckas ta större plats i idrotts-Sverige.
Lösningen på föreningars ekonomiska utmaningar har de olika förslag på.
– Gör som i andra idrotter och kör med transparenta löner så att vi får bukt med våra ekonomier, ställ krav på arvoderade organisationer som får jobba med intäkter och inför lönetak för herrlagen, säger Jonas.
Michael lyfter i stället vikten av att både våga göra egna investeringar och skapa erbjudanden som företag anser vara värda att investera i.
– Med sunt förnuft och med en plan för att lyckas såklart, men det är viktigt att våga ta risker, våga ha rätt priser och skapa erbjudanden med verkligt värde för sina partners. Då blir föreningen mer attraktiv att investera i.
Medan Michael är mer optimistisk för framtiden så uttrycker Jonas en större oro.
– Jag måste säga att jag är djupt oroad för vår fantastiska sport. Vi får inte blunda för nuläget och i mina ögon är nuläget otroligt tufft och på gränsen till katastrof.
Råd till andra klubbchefer: ”Våga ställ krav”
Slutligen är Michael och Jonas eniga om att man måste våga för att lyckas.
– Våga satsa på Sportkontoret och på kompetens som kan alla delar, lika mycket som ni satsar på elitlagen. Men sätt ramar, riktlinjer och mål som följs upp, säger Michael.
Jonas instämmer.
– Tänk utanför boxen och våga jobba över gränserna. Med kollegor i branschen, men också med andra idrotter eller besöksevenemang. Våga testa och var inte rädd för att misslyckas. Att testa är att lyckas, att inte göra något är att ge upp, säger Jonas.
Han avslutar med en uppmaning om att äga sin roll.
– Våga ställ krav på din styrelse, du är den som kan verksamheten bäst och måste ha fullt mandat från din styrelse för att styra verksamheten i den riktning ni beslutat.
Tack till Michael och Jonas för att ni engagerar er i bandyn och för att ni är med och driver samtalen framåt. Nu hoppas vi att fler vill delta i samtalet och ge sina tankar om vilken strategi som bygger den starkaste klubben!
Om artikelserien
Det här är del 1/4 av den artikelserie som ges ut av Factoringgruppen i samarbete med Elitserien i bandy. Artikelserien är en del av paraplykonceptet God ekonomi som är en samling initiativ som syftar till att bidra positivt till både ligan och dess föreningar. Exempel på initiativ inom ramen för God ekonomi:
- Tjänsten Sportfinansiering – finansieringslösningar anpassade för idrottsföreningar.
- Sponsring.
- Artikelserie med fokus på ekonomin inom bandyn.
- Ekonomisk rapport för hela ligan.
Läs mer om partnerskapet mellan Factoringgruppen och Svensk Elitbandy här






















