Vänersborg lyfter – bandyn trotsar publikkrisen

Medan flera stora idrotter i Sverige kämpar med att locka tillbaka publiken efter pandemin, visar herrarnas elitserie i bandy positiva siffror – och allra mest sticker IFK Vänersborg ut.

Trots att handboll, innebandy, speedway och damfotboll tappat mellan 10–20 procent av publiken jämfört med tiden före pandemin, lyckas bandyn inte bara behålla sitt publikunderlag – flera lag ökar dessutom sina siffror. Elitserien i bandy har totalt sett ökat publiksnittet med 1 procent jämfört med föregående säsong.

Vänersborg – störst publiklyft i Elitserien

Mest anmärkningsvärt är utvecklingen för IFK Vänersborg, som ökar sitt publiksnitt med hela 23 procent, från 959 åskådare säsongen 2023/24 till 1240 säsongen 2024/25. Det gör klubben till den största procentuella publikvinnaren i serien.

Vi ställde några frågor till Tobias Johannson, klubbchef IFK Vänersborg.

Vad tror du är den främsta anledningen till att ni ökat publiken så kraftigt den här säsongen?
Vi har för varje år lagt lite mer tid och resurser kring våra matcharrangemang vilket vi satt ett tydligt fokus på. Det är en av anledningarna till att vi ökat i publiksiffrorna över säsongen.  Sen har herrarna stått för en fantastisk prestation under säsongen samt att vi har haft en stor lokal förankring i laget vilket är högst bidragande till att vi fått mer folk i Arena Vänersborg. Givetvis är annandagsderbyt mot lokalrivalen Gripen Trollhättan där vi nådde närmare fullsatt i arenan något som sticker ut lite extra.

Vilka konkreta satsningar har ni gjort för att locka fler till Arena Vänersborg?
Vi har lagt mer tid och resurser på våra arrangemang . Vi har valt att satsa lite extra på några få och gjort dessa riktigt bra istället för att satsa fullt ut på alla och göra det halvdant, det är en nyckel. Vid vissa matcher har vi lagt extra fokus kring vår marknadsföring vilket fått bra resultat vid flera tillfällen. Vi har dessutom vid flera arrangemang gjort flera saker utöver själva matchen för att locka en ny målgrupp åskådare.

Hur ser ni på framtiden – vad är nästa steg för att fortsätta växa som publikklubb?
Vi ska fortsätta utveckla våra redan befintliga arrangemang ytterligare samt att vi ska ha än fler matcher som vi ska lägga lite extra tid och resurser på kommande säsong. Vi ska också fortsätta arbetet med att utveckla vårt CRM system ytterligare, det är en av de viktigaste delarna i arbetet.

Fler klubbar i medvind

Även andra klubbar visar uppgång. Bland annat har Broberg/Söderhamn (+15 %), IK Sirius (+13 %) och Vetlanda BK (+13 %) fått fler att hitta tillbaka till arenorna. Västerås SK ökar också med 6 procent.

Däremot kämpar traditionellt publikstarka klubbar som Hammarby IF (-29 %) och Bollnäs GIF (-11 %) med stora tapp. Totalt landar Elitseriens snitt på 1176 åskådare per match – en liten men viktig uppgång i en tid då många andra sporter backar.

Bandy visar vägen

Per Selin, ligachef för Elitserien, ser utvecklingen som ett kvitto på att de satsningar som gjorts ger resultat.

– Vi har länge arbetat för att förbättra upplevelsen kring matcherna. Nu ser vi att det ger effekt, och det är väldigt glädjande. Vi har också sett ökningar i våra webbsändningar, särskilt på damsidan, säger han.

Medan andra sporter nu behöver analysera hur de kan vinna tillbaka publiken, visar bandyn att det går – med rätt strategi, lokalt engagemang och fokus på helhetsupplevelsen.

Foto: Jacob Thorn