21 Nov SAMM blir ny strategisk partner till svensk bandy
Sports Management-bolaget SAMM går in som ny strategisk partner till svensk bandy under resterande delen av säsongen 2025/26.
Samarbetet är ett led i den satsning som presenterades under hösten, där Svenska Bandyförbundet och Föreningen Svensk Elitbandy samverkar för att skapa en effektiv och sammanhållen kommersiell struktur.
– Att SAMM ansluter som strategisk partner är ett naturligt och betydelsefullt steg för att ytterligare utveckla bandyns kommersiella möjligheter. Deras erfarenhet och nätverk kommer att stärka både förbundet och ligorna, säger Claes Mittjas, ordförande i Svenska Bandyförbundets marknadskommitté.
Satsningen syftar till att skapa en tydligare och mer attraktiv plattform för företag som vill investera i bandyn, från landslag och breddverksamhet till Elitserien och Bandyallsvenskan. Med SAMM som strategisk partner tillförs värdefull extern kompetens och ökad kapacitet i försäljnings- och utvecklingsarbetet.
Samlad struktur gör skillnad
Samarbetet omfattar försäljning, affärsutveckling och partnerrelationer under den återstående delen av säsongen till att börja med. Timingen är viktig eftersom flera centrala projekt inom svensk bandy nu går in i en fas där en samlad och professionell kommersiell struktur gör störst skillnad.
– Det känns mycket inspirerande att få bidra till bandyns fortsatta kommersiella utveckling. Vi ser stor potential i den gemensamma struktur som nu byggs upp och ser fram emot att medverka till ökad hållbarhet och tillväxt, säger Niklas Allbäck på SAMM.
Om SAMM
SAMM är ett Sports Management-bolag med fokus på kommersiell utveckling inom idrotten. Bolaget hjälper företag, förbund och ligor att skapa hållbar tillväxt genom strategiska partnerskap och affärsutveckling.
SAMM drivs av Per Skånberg, Michael Campese och Niklas Allbäck, som tillsammans har gedigen erfarenhet från elitnivå inom bland annat fotboll, ishockey och bandy.





















