
25 jun Elitserien lanserar Retromatchen – Nostalgi, legendarer och återbruk!
Efter tre framgångsrika säsonger med det gemensamma publiktemat Familjefesten lanserar Elitserien nu ytterligare en riktad publiksatsning: Retromatchen.
Med start säsongen 2025/26 kommer varje klubb att spela en särskilt utvald hemmamatch där klubbens historia, legendarer och klassiska ögonblick lyfts fram.
Matchdagen ramas in av retroinspirerade matchtröjor, hyllningar av tidigare spelare, nostalgiska inslag och en avslutande FanZone med klubblegendarer. Målet är att skapa en helhetsupplevelse som förenar generationer av supportrar och stärker klubbens identitet.
Varje klubb formar sin egen version av Retromatchen utifrån sin historia. Det kan handla om att lyfta fram en klassisk final, en ikonisk generation eller uppmärksamma ett klubbjubileum.
Tradera ny samarbetspartner till Elitserien
I samband med lanseringen av Retromatchen inleder Elitserien även ett samarbete med Tradera. I samband med samarbetet kommer samtliga retrotröjor från matcherna auktioneras ut via Tradera. Intäkterna går direkt till respektive klubb.
– Retromatchen lyfter både klubbkärlek och återbruk – vi ser fram emot att ge tröjorna nytt liv hos fansen, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef Tradera.
– Retromatchen är en positiv och engagerande satsning som lyfter klubbarnas historia och skapar något extra för publiken. Det är ett sätt att bygga stolthet, väcka minnen och samtidigt ge matchdagen en tydlig identitet, säger Thomas Mårtens, affärsutvecklare Svensk Elitbandy.
Mer information om respektive klubbs version av Retromatchen inklusive datum, teman och tröjsläpp på Tradera publiceras under hösten.