14 okt Skutskärs matchtröja nominerat till stort pris
Den unika matchtröja som Skutskärs IF tog fram inför förra säsongen kan nu komma att prisas stort. Detta då den är nominerad till ett av världens mest prestigefyllda reklampriser.
Det var strax innan seriestarten i fjol som Skutskärs IF, tillsammans med Grit Sportswear, lanserade nya matchställ under namnet ”Out of Line”. En kollektion där damlagets tröjor täcktes av svar på nedsättande kommentarer som kvinnliga idrottare får höra mer eller mindre regelbundet och därmed ett starkt ställningstagande mot idrottens könsstereotyper.
– Med den här tröjan vill vi synliggöra något som alla idrottare med ”fel” kön inom sin idrott någon gång upplever. Samtidigt vill vi inspirera fler att våga säga ifrån. Tillsammans kan vi stå upp mot skeva könsstereotyper, sade Skutskärs dåvarande lagkapten Ebba Fridlund i ett pressmeddelande.
Tröjan fick stor uppmärksamhet direkt och föreningen hyllades för sitt initiativ, men det stannar inte där. Under onsdagen kablades nyheten ut att initiativet, designen och tröjan är nominerat till Clio Awards Sports inom kategorin ”Design”. Det är en av världens mest prestigefyllda reklamtävlingar och bland de övriga nominerade i samma kategori återfinns mediagiganter som ESPN och TSN, men även några av världens största idrottsklubbar, så som San Fransisco 49ers, Golden State Warriors och Juventus FC.
– Ja, hur ska man förklara det? Jag förstod inte riktigt vidden av det förrän sent igår kväll (läs; onsdag) eftersom jag inte är jättebeläst på reklambranschen. Det var först när jag fick googla runt lite och se i Resumé och liknande hur stort det här är. Jag visste inte ens att de (Eljest Agency, reklamfirman bakom kampanjen reds. anm.) hade skickat in bidraget. Det kom som en blixt från klar himmel och känns otroligt stort, säger Johannes Siirtola, huvudtränare i Skutskärs IF.
På Clio Awards hemsida presenteras bidragen bredvid varandra och Johannes Siirtola medger att det var aningen surrealistiskt att se hans förenings gröngula tröja bredvid Cristiano Ronaldo i Juventus-tröjan.
– Det är otroligt roligt att vi nämns i de här sammanhangen överhuvudtaget med den här viktiga tröjan. Det är ju lite som jätte mot myror när de här enorma idrottsklubbarna kan lägga många miljoner på sådana här saker och så nomineras vi i lilla Skutskär. Det är riktigt sjukt när man inser att den här tävlingen har fått in närmare 20 000 nomineringar tidigare år och så väljer de ut oss nu, säger Siirtola.
”Out of Line”-kampanjen är dock inte bara reklam och PR. Skutskärs arbete mot idrottens könsstereotyper fortsätter löpande och föreningen hoppas nu kunna göra ännu mer för att implementera tröjans budskap i föreningens dagliga verksamhet.
– Det är svårt att hitta resurserna för att följa upp det här arbetet så mycket som vi vill, men frågorna är ju minst lika aktuella nu som för ett år sedan när vi lanserade. Vi vill lägga ännu mer tid på att följa upp det här och att fortsätta utbilda, främst de barn och ungdomar som är vår framtid. Det här är en viktig del i vår värdegrund och vi måste bli ännu bättre på att implementera både tröjans budskap och hela värdegrunden i vår verksamhet. Vi ska utbilda människor, inte bara spelare, säger Johannes Siirtola.
Vilket bidrag som tillslut står som vinnare offentliggörs på en internationell gala den 28 oktober.