20 mar Testet som blev en succé direkt
Från första grundspelsmatchen till sista semifinalen. Alla lag och alla kamper har visats på Bandyplay. Nu har vi facit: – 150 000 tittare och ett miljonbelopp till elitklubbarna, det är bättre än många vågade hoppas på, säger ligachefen Per Selin.
Från första grundspelsmatchen till sista semifinalen. Alla lag och alla kamper har visats på Bandyplay. Nu har vi facit:
– 150 000 tittare och ett miljonbelopp till elitklubbarna, det är bättre än många vågade hoppas på, säger ligachefen Per Selin.
Bara en match återstår på säsongen, SM-finalen mellan Bollnäs och Edsbyn. Den enda match som direktsänds på SvT.
Grundseriens och slutspelets alla matcher har vi bandyfans kunnat se live på Bandyplay, bandyns egen plattform.
Ett projekt som fick klartecken på sensommaren 2016 och som kan liknas vid ett experiment.
– Klubbarna ville äga sin egen produkt och inte vara så beroende av ett mediahus. Nu kan vi konstatera att vi satsade rätt, säger Per Selin.
– Bandyplay är nog den största enskilda satsning vi gjort där vi har omsatt nästan 6 milj, setts av 150 000 tittare och genererat miljonbelopp till elitklubbarna.
Alla 14 elitklubbar får en del av överskottet, där en del av intäkterna fördelas solidariskt mellan alla.
Hade du hoppats på en sånt resultat före säsongen?
– Jag hade en känsla av att det här skulle lyckas, även om vi gick ut och sa att vi skulle vara glada om vi fick ihop allt. Summeringen måste bli nu att vi gjorde ett riskabelt projekt som vi faktiskt gick vinst på direkt, säger Selin.
En lyckad bieffekt av satsningen har blivit att traditionell media, som SvT, TV4 och Mittmedia, har mer än fördubblat sina nyhetsinslag jämfört med förra säsongen.
Deras redaktioner har blivit serverade klipp från de bästa matcherna, och har därför lättare kunnat köra ut highlights.
Det är värdefulla nyhetsminuter som nått en stor del av de sportintresserade svenskarna.
– Antalet åskådare på våra arenor har varit i princip samma som i fjol, men många fler ögon har sett live-bandy i år, konstaterar Per Selin. Många befarade att vi skulle tappa publik p g a Bandyplay, men det har inte blivit så.
Hur går dina tankar inför nästa säsong?
– Att satsningen ger oss blodad tand att utveckla Bandyplay, kanske ska vi skapa någon form av studioprogram och samarbeta djupare med annan media.
– Det vore fantastiskt om vi t ex kunde ha ett studioprogram en gång i veckan där vi en halvtimme före start går igenom alla matcher. Det har i sanningens namn varit en enkel produktion den här säsongen. Målet är att satsa mer på produktionen och fortsätta satsa på proffsiga kommentatorer och experter.
En av de profilerade kommentatorerna har varit Robert Tennisberg. Han hyllar också satsningen:
– Bandyplay har varit en riktigt bra produkt utifrån sina förutsättningar, bara att kunna erbjuda tjänsten har varit ett lyft för bandyn.
– Om bandyklubbarna vill satsa ytterligare på Bandyplay finns det utvecklingspotential. Jag hoppas samtidigt att Bandyplays tittarsiffror får både public service och de kommersiella bolagen att vakna till liv. De borde se möjligheterna med en så bra sport som bandy.
Fotnot: Samarbetspartner i Bandyplay-projektet är StayLive.