Rasmus Abrahamsson: ”Man får inte vara rädd för att ta hjälp av andra”

I en intervjuserie möter vi seriens lovande talanger såväl som en del av alla betydelsefulla personer utanför planen utan vilka sporten inte skulle vara vad den är.

Rasmus Abrahamsson

Denna vecka pratar vi med Villa Lidköpings Rasmus Abrahamsson, heltidsanställd kommunikatör för föreningen.

Berätta lite om bakgrunden till ditt jobb.

– Det är femte året jag har det. Det började med att föreningen kände att det behövdes kontinuitet i arbetet med sociala medier. Från början var det på deltid och sedan heltid under säsongen. Nu jobbar jag heltid året om för tredje säsongen, och det skulle kunna finnas en heltidstjänst till för det här jobbet.

Vad går jobbet ut på?

– Vi är ju världens största bandyförening och vill visa hela den här karusellen som tillsammans är Villa. Det handlar inte bara om herrlaget även om det tar mest tid och får mest uppmärksamhet i kanalerna, utan också om att lyfta damlaget och alla ungdomslag som vi vill visa upp. Därför är det viktigt för mig att ha en bra kommunikation med alla ledare, att de hör av sig och skickar material som jag kan lägga upp. Och jag försöker säga att det behöver inte bara vara resultatrapportering, om det blev guld eller silver i en cup, utan man kan skicka en bild även om man haft en lagkväll där man lagat mat ihop eller vad som helst. För folk som följer oss är det viktigaste att känna värmen från föreningen och få en helhet.

Är det något särskilt du har att bita i just för tillfället?

– Nu känns det som att vi har kommit till en nivå där vi når ut till en stor publik i våra sociala medier, vilket är väldigt kul för vi har också har lagt mycket kraft på det. Nu är det är dags att gå ”back to basics” lite mer, det är farligt att snöa in sig helt på sociala medier, vi måste också finnas mer ute på stan tillsammans med våra spelare och prata bandy, sätta upp affischer, kanske till och med knacka dörr och väcka ett intresse på plats i bostäderna, gammal hederlig marknadsföring helt enkelt. Våra spelare har störst påverkansmöjligheter när det gäller hur folk uppfattar oss, och därför är det viktigt att man upplever att man faktiskt på nåt sätt har en koppling eller känner till exempel Jesper Eriksson eller Matilda Svenler. Ett steg i att försöka skapa en koppling mellan våra supportrar och spelarna är bland annat Studio Villa, en programserie där våra följare får träffa A-lagsspelarna. Samtidigt får våra partners en helt annan exponering än att bara synas genom en skylt på arenan.

Vad tycker spelarna om att vara med och marknadsföra Villa?

– De är på. Sedan är de ju inga heltidsproffs som man har tillgång till från morgon till kväll utan man får anpassa allt efter deras jobb och studier, men de är måna om att ställa upp, synas och dela material. Generellt tror jag det finns det många inom bandyn som är bra på att ställa upp och hitta på saker som gynnar sporten, och hittar man bara rätt personer så finns det också mycket humor i bandyfamiljen. Det kan göra att en ny publik hittar till oss och börjar älska sporten, först kanske deras intresse väckts för att de sett någon som varit rolig i ett klipp, någon som man kan hitta en koppling till. Det kan vara just därför den personen sedan besöker arenan.

Har du nån hälsning till andra klubbar när det gäller kommunikationsjobbet?

– Att man ska tro på det man gör samtidigt som man inte får vara rädd för att ta hjälp av andra. Man behöver inte uppfinna hjulet igen, många andra klubbar gör bra saker, både i bandyn och i övriga sporter. Se efter hur andra jobbar, fråga hur andra jobbar och sätt sedan er egen prägel på det. Man måste synas och vi måste alla tillsammans marknadsföra sporten för att få en större publik. Jag förstår att det är en ekonomisk fråga hur mycket tid man kan lägga på det, men det borde gå att hitta personer som brinner för att skapa kontinuitet. Har man hemsidor och kanaler på sociala medier får det inte stå stilla i flera veckor. Något som kan underlätta är att i dag kan du tidsinställa nästan allt i sociala medier, gör man en tydlig plan på förhand för allt material man vill få ut så sparar man väldigt mycket tid.