
29 apr Publikutveckling i fokus när Svensk Elitbandy samlade klubbarna för marknadsmöte
Över 30 deltagare samlades under två intensiva och inspirerande dagar när Svensk Elitbandy bjöd in till marknadsmöte i Alvik.
På plats fanns klubb- och marknadschefer från samtliga elitserieklubbar, tillsammans med ligachef Per Selin, affärsutvecklare Thomas Mårtens, ordförande Rogher Selmosson samt representanter från Svensk Elitbandys styrelse.
Evenemangsutveckling och nya initiativ
Första dagens tema var evenemangsutveckling. Två större nyheter presenterades, först ett nytt treårigt publikutvecklingsprojekt i samarbete med Rättighetsbyrån. Josefine van Ginhoven gick igenom projektets upplägg, som fick ett mycket positivt mottagande av klubbarna.
Därefter presenterade Thomas Mårtens ett nytt gemensamt temakoncept, som alla klubbar kommer att genomföra vid en hemmamatch med start kommande säsong. Även den nyheten mottogs mycket positivt bland klubbarna. Mer information om det nya temat släpps inom kort. Det sedan tidigare gemensamma evenemangskonceptet Familjefesten, som blivit en stor succé runt om på våra arenor de senaste åren, fortsätter även det kommande säsong, men med en helt ny profil.
Med på marknadsmötet fanns också Malin Ågren, ny kommersiellt ansvarig på Svenska Bandyförbundet, som presenterade sin roll och arbetet med att stärka de kommersiella möjligheterna samt det fortsatta samarbetet med Svensk Elitbandy.
Dagen avslutades med ett pass från Elitseriens mediepartner Bonnier News. Mikael Nordstrand och Mattias Wallström summerade den gångna säsongen och diskuterade hur samarbetet kan fortsätta att utvecklas ytterligare inför kommande år. Flera klubbar bidrog med värdefulla inspel.
Sponsring och samarbete
Den andra dagen fokuserade på sponsringsutveckling, både centralt och lokalt. Diskussionerna kretsade kring gemensamma rättigheter och nya samarbetsmöjligheter. Klubbarna delade även med sig av lyckade lokala projekt, framtagna med stöd av Thomas Mårtens, affärsutvecklare Svensk Elitbandy.
Björn Stenvad från Rättighetsbyrån lyfte aktuella trender inom sponsringsbranschen, och Frans Fransson presenterade det pågående arbetet med de klubbspecifika Säsongsrapporterna samt Elitserien i samhället. Rapporter som släpps under våren.
Flera klubbar stod också för inspirerande presentationer. Pär Ringbo, klubbchef i Mölndal berättade om deras affärsnätverk som arrangeras tillsammans med Bokadero. Henrik Stålhammar, klubbchef Vetlanda och Pär Beckne, klubbchef Hammarby delade sina erfarenheter från processen med att ta fram nya partnererbjudanden och paketeringar.
Dagen innehöll även en uppskattad föreläsning av Lisa Wärn från Climate Champ, som visade konkreta exempel på hur idrottsklubbar kan arbeta aktivt med miljö- och klimatfrågor i sin verksamhet. Många bra och utvecklande diskussioner uppkom bland klubbarna under Lisas inspirerande föreläsning.
Gemensam utveckling och framtidstro
Båda dagarna innehöll även flertalet workshops där klubbarna samarbetade kring idéer och utvecklingsområden. Det blev två energifyllda dagar präglade av engagemang, erfarenhetsutbyte och stark framtidstro.
– Det har varit två väldigt givande dagar där engagemanget från klubbarna varit imponerande. Vi ser en stark vilja att samarbeta för att utveckla både publika evenemang och kommersiella möjligheter. Med det nya publikutvecklingsprojektet och de gemensamma temakoncepten tar vi nästa steg i att göra Elitserien ännu mer attraktiv, både för vår publik och våra partners. Det här mötet visar verkligen kraften i vår gemensamma riktning, säger Per Selin, ligachef på Svensk Elitbandy.
Stort tack till alla deltagande klubbar, Rättighetsbyrån, Bonnier, Svenska Bandyförbundet och Climate Champ!