11 maj Publikrekrytering i fokus när elitserieklubbarna samlades i Stockholm
Hur fortsätter vi utveckla arbetet med publikrekrytering inom Svensk Elitbandy? Den frågan stod i fokus när elitserieklubbarna samlades i Stockholm under dagarna två i veckan.
Ett vårsoligt Stockholm bjöd i dagarna in alla elitserieklubbar och deras marknadsansvariga till en vårkonferens med fokus på framförallt publikrekrytering. Totalt närvarade tolv av 14 klubbar på herrsidan och fyra av nio klubbar på damsidan för såväl intressanta och inspirerande föreläsningar som givande diskussioner och workshops.
Under träffen presenterades bland annat det nya tv-avtalet med Bonnier News av Mattias Wallström, livesportsansvarig på Bonnier News, och Andreas Tagg, chefredaktör på Bandypuls. Per Ejerhed, tidigare ordförande i IFK Vänersborg, och Johan Ramström, Ticket Co, delade kunskap om utveckling av digital infrastruktur kopplade till biljettsystem, nyhetsbrev och kunddatabaser innan John Johansson, styrelseledamot i Svenska Bandyförbundet, gästade för att diskutera framtiden för Finalen med klubbarna. Den första dagen avslutades därefter med att hela gänget begav sig till Tele2 Arena för att studera matcharrangemanget i samband med Hammarby Fotbolls hemmamöte med Mjällby i Allsvenskan.
– En väldigt bra dag med många intressanta samtalsämnen. Nivån på diskussioner och engagemang är väldigt hög oavsett ämne och det kändes bland annat väldigt bra att direkt få igång en bra dialog med våra nya tv-partner, Bonnier News, att kunna ge klubbarna nya verktyg för en bättre digital infrastruktur och att stärka kontakten och förståelsen mellan klubbarna och SBF rörande Finalen, säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy.
Konferensens andra dag innehöll ett stort internt arbete mellan klubbarna för att hitta idéer och samsyn kopplade till utveckling av 1 000-dagarsplanen och publikrekrytering i allmänhet och till Finalen i synnerhet. Josefine Gasslander, kommersiell projektledare på Hammarby Fotboll, gästade för att berätta om deras arbete med publikrekrytering och då främst deras resa från att inte ha ett eget damlag i föreningen till att nu ha flera noteringar på listan över tidernas bästa publiksiffror i Damallsvenskan. Allt detta innan dagen och träffen avslutades med en framåtblick på utvecklingen av Evenemangsmanualen, där flertalet klubbar delade med sig av sina framgångsrecept för Familjefesten.
– Det var väldigt spännande att få tal del av den resa som Hammarby Fotboll har gjort på damsidan. Vi fick verkligen en bra inblick i hur de arbetar med publikrekrytering och det fanns många bitar som våra klubbar kunde ta med sig. Rörande vårt eget arbete så fick vi med oss mycket bra input till den arbetsgrupp som jobbar med utvecklingen av Finalen och även bra utbyte av erfarenheter för att göra koncept som Familjefesten ännu bättre, säger Per Selin.
Text & bild: Martin Gustafsson