20 apr Publiken – Den viktigaste spelaren för klubben
Svensk Elitbandy fortsätter sitt riktade arbete med publikrekrytering i den så kallade 1 000-dagarsplanen och efter en avslutad säsong på isen finns nu en delrapport att lämna.
Under den gångna elitseriesäsongen har spännande slag utspelat sig på isen, men vid sidan av densamma har klubbarna jobbat tillsammans med blicken fäst framåt. Mycket av det gemensamma arbetet har fortsatt kretsat kring den så kallade 1 000-dagarsplanen som kretsar kring publikrekrytering och många positiva aktiviteter har kunnat genomföras.
Inom Elitserien Herr blev konceptet Familjefesten en succé runtom i bandysverige där våra barn och unga fick chansen till allt från att träffa sina idoler till att själva prova på att vara speaker på en elitseriematch. Utöver detta blev även satsningen på idolkort en stor framgång som uppskattades av både spelarna själva och publiken.
Inför säsongen 2023/24 kommer arbetet fortsätta och det med primär målbild att få publiksnittet i Elitserien Herr tillbaka upp till 1 500 personer/match. Den gångna säsongen landade publiksnittet över hela ligan på 1 267 personer, vilket dessvärre är en minskning med cirka fem procent jämfört med den senaste helt pandemifria säsongen, 2019/20. Dessförinnan visade en positiv utveckling med en ökning av snittpubliken med cirka fem procent per säsong och det är först och främst den positiva utvecklingen Svensk Elitbandy och dess klubbar nu vill hitta tillbaka till.
Delar av handlingsplanen för arbetet under 2023/24 består av tydliga uppföljningar av klubbarnas egna fokusområden och utvecklingsmöjligheter tillsammans med ligans evenemangsmanual och Rättighetsbyrån som professionell partner i detta. Dessutom ämnar ligan fortsätta erbjuda klubbarna och dess representanter relevanta utbildningar och träffar med inspirerande personer och verksamheter, exempelvis från andra idrotter.
Både centralt och tillsammans med klubbarna kommer det även fokuseras på att utveckla det digitala engagemanget genom det innehåll vi erbjuder våra supportar och följare. Vad vill vi skapa för innehåll? Hur kan vi göra det? Vilka är målgruppen? Det är av största vikt för publikrekryteringen på arenorna att Elitserien engagerar en ny generation supportrar den digitala vägen.
Sist, men raka motsatsen till minst, är den fortsatta satsningen på barn och unga på våra arenor. Positiva satsningar som Familjefesten och idolkorten ska finjusteras och arbetas vidare med, samtidigt som vi fortsätter ha aktiv dialog med klubbarna om vad de kan utveckla på just sin arena för att ge barnen en ännu häftigare upplevelse. Det finns även avsikt att implementera så kallade publikråd i klubbarna, där representanter för supporterklubb, ungdomssektion och partners med mera kan verka både som ett internt diskussionsforum rörande evenemangsfrågor, men även rådgivande gentemot föreningens beslutande organ.
Arbetet inför säsongen 2023/24 har med andra ord redan börjat och vi hoppas få se er alla, gammal som ung, på våra arenor igen efter en härlig vår och sommar.
Per Selin
Ligachef, Svensk Elitbandy
Foto: Romus Ramström