Positiv framåtanda när FSE bjöd in till marknadsmöte

Drygt 30 personer deltog i förra veckan på ett mycket givande marknadsmöte där elitserieklubbarna, tillsammans med Svensk Elitbandys styrelse och tjänstemän, Rättighetsbyrån samt gästföreläsare, blickade framåt.

Det var stor bandysamling på Scandic Alvik utanför Stockholm förra veckan då elitserieklubbarnas marknads- och klubbchefer, representanter från Svensk Elitbandys styrelse och kansli, Rättighetsbyrån och inbjudna gästföreläsare träffades för att fortsätta staka ut riktningen framåt för utveckling av våra ligor.

De två fullspäckade dagarna inleddes med att Svensk Elitbandys affärsutvecklare, Thomas Mårtens, redogjorde för de 18 klubbesök han gjort under de senaste månaderna. På dessa har utmaningar, utvecklingsområden och prioriterade insatser identifierats och därifrån har nu alla klubbar möjlighet att få olika typer av centralt stöd för att komma vidare framåt. De sammantaget mest prioriterade områden sammanställde Mårtens i rubrikerna Sponsring, Publik och Kommunikation. Punkter som också skulle bli återkommande under återstoden av konferensen.

Thomas Mårtens visade även upp en försmak på Svensk Elitbandys nya centrala erbjudande till partners. Ett erbjudande som sammanfattades i värdeorden synas, mötas & hållbarhet och han fick även medlemsklubbarnas enhälliga godkännande att arbeta vidare på inslagen väg.

Den första dagen fortsatte med inspel från Rättighetsbyrån där Björn Stenvad höll i en givande workshop kring hur klubbarna bäst kan värdera och prissätta sina rättigheter. Detta utifrån grundpelarna: Marknadsmässig investering, sportslig investering och samhällsinvestering. Därefter gick Björns kollega, Frans Fransson, igenom klubbarnas sponsorrapporter och ligans samhällsrapport, vilket följdes av diskussion kring hur dessa kan användas bättre och vidareutvecklas.

Dagen avslutades med ett besök från Mikael Nordstrand, Bonnier News, och ett samtal kring hur parternas samarbete kommer att fortsätta utvecklas nu under år två av avtalet. Intressanta nyheter presenterades och kommer att bli offentliga inom kort.

Efter en trevlig gemensam middag och en god natts sömn fortsatte träffen under fredagen och då var initialt fokus på evenemangs- och sponsormanualerna. De justeringar och förändringar som har gjorts diskuterades och det presenterades även att det nu finns särskilt framtagna manualer för Elitserien Dam som ska implementeras under 2024/25. Dessutom presenterades en mall som klubbarna kommer kunna använda för säsongsplanering som togs emot mycket väl.

Fredagens obestridliga höjdpunkt var dock besöket från Josefine van Ginhoven, publikrekryteringsansvarig hos IFK Göteborg. Hon höll i en inspirerande föreläsning om hur den klassiska storklubben sedan 2020 har arbetat målmedvetet med publikrekrytering och hur de, trots så gott som total avsaknad av sportslig framgång, på så vis match efter match lyckas fylla Gamla Ullevi till bredden.

Sist ut på agendan var den punkt som kanske oftast hänvisats till som absolut central för att få såväl sport som organisationer att lyfta – nämligen kommunikation. Svensk Elitbandys kommunikatör, Martin Gustafsson, rapporterade från det möte man nyligen haft med klubbarnas kommunikatörer och vilka värdefulla slutsatser som dragits där. Dessutom arbetades det med såväl vikten av struktur på kommunikationen, där flera centrala hjälpmedel inom kort kommer att erbjudas klubbarna, som vikten av att kommunikation tydligt och tidigt blir involverad i marknadsarbetet för att kunna göra ännu bättre saker gentemot våra partners.

Goda exempel visades upp då Clas Blom, marknadsansvarig i Edsbyns IF, berättade om deras sätt att kommunicera med partners när det gäller restaurangkonceptet Pub Joe i samband med hemmamatcher. Dessutom berättade Tobias Johansson, klubbchef i IFK Vänersborg, om hur de kommunicerar med sina biljettköpare i enkla system för att på så sätt locka fler att gå på fler matcher.

När allt var sagt och gjort, och var och en skulle hem till sitt, fälldes kommentarer likt dessa om hur dagarna hade varit:

”Otroligt mycket mer professionella möten nu än tidigare”

”Härligt gäng – otrolig sammanhållning- generositet”

”Inga konkurrenter – alla vill varandra väl”

Svensk Elitbandy tackar alla deltagande klubbar, gästföreläsare, Rättighetsbyrån och Scandic Alvik för två mycket givande dagar som har gett oss ytterligare energi och fart in i en ny bandysäsong.