Ligachefen: Vi har lyssnat på fansen och spelarna

500 mil i bilen och besök hos alla elitserieklubbar. Nu har ligachefen Per Selin lyssnat på tusentals synpunkter. – Vi har låtit fansen och spelarna tycka till om sin sport, och det har fått styra vår väg in i framtiden.

500 mil i bilen och besök hos alla elitserieklubbar. Nu har ligachefen Per Selin lyssnat på tusentals synpunkter.
– Vi har låtit fansen och spelarna tycka till om sin sport, och det har fått styra vår väg in i framtiden.

Elitserien har äntligen dragit igång igen. Men för ligachefen Per Selin har säsongen varit igång betydligt längre.
– Vi har jobbat intensivt i drygt ett år med att få alla i vår sport mer delaktiga, berättar Per Selin. Det gäller både spelare och fans.
– Spelarna har en massa fantastiska idéer om hur vi kan utveckla vår sport. De har övertygat mig om att vi är på rätt väg.
Redan för två år sen bestämde Svensk Elitbandy – alla elitserieklubbar – att man behövde bli bättre på tre punkter:
Evenemang, kommunikation och sponsring.
Men exakt HUR ska bandyklubbarna bli bättre på det?
– Det fanns bara en sak att göra, nämligen att lyssna på alla, säger Per Selin. Det gäller ansvariga i klubbarna, spelarna och publiken.
Så Selin har nött landsvägarna runt i sin Saab 93 i jakten på sanningar, visioner och konkreta idéer från så många som möjligt.
– Min övertygelse är att ju mer information man delar med sig, desto mer delaktig känner man sig.
Du har varit ligachef sedan januari 2014. Hur långt har du kommit med arbetet?
– Det har tagit två år innan jag kände att vi klivit framåt. Nu har vi tillsammans fått en bra struktur och ett väldigt gott samarbete. Men det finns mycket kvar att göra, och det håller mig kvar i jobbet
– Nu handlar det om att göra små förbättringar på alla områden, som t ex marknadsföringen av vår sport. Om vi kan locka tio extra personer till varje match, så blir det hundra extra åskådare lite senare.
Klubbarna har bestämt sig för att gå med den gemensamma devisen ”Lokalsporten som spridit gemenskap sedan 1907”.
– Fotbollen och ishockeyn tävlar om vem som är störst. Men vi är en lokalsport med lång tradition där klubblagen har en oerhört viktig roll på sina orter, oavsett storlek, säger Selin.
En av de stora ödesfrågorna för bandyn är exponeringen i tv. När TV4 och SvT visade ett allt svalare intresse för att visa regelbundna matcher, tog Selin och klubbledarna ett enhälligt beslut:
– Vi vill äga vår egen produkt, och göra oss allt mindre beroende av mediahus. Att sända samtliga elitseriematcher i Bandyplay är en förutsättning för att vi ska kunna utvecklas och tjäna pengar, menar Per Selin. Många bandyfans har flyttat från sina orter och får nu en möjlighet att se sina favoriter regelbundet.

Fakta Per Selin

Titel: Ligachef
Ålder: 54 år
Bor: Edsbyn och Stockholm
Favoritlag: Man United, Brynäs, Edsbyn
Bästa spelaren genom tiderna: Per Hellmyrs (i min bandytid -97 och framåt)
Bästa bandymatch du sett: Bandyfinalen 2004, Hammarby-Edsbyn
Har du bandyportfölj? Ja, men oftast inte med mig.