Kommunikation i fokus när Elitserieklubbarna träffades

Under lördagen träffades elitserieklubbarnas kommunikationsansvariga i Stockholm för en heldag med fokus på utveckling, struktur och inte minst på synergieffekterna som kan skapas tillsammans med deras marknadsavdelningar.

Det är inte bara på isen som arbetet inför en ny säsong pågår för fullt. Under lördagen arrangerade Föreningen Svensk Elitbandy en träff i Stockholm för alla 17 medlemsföreningarnas kommunikationsansvariga. Uppslutningen var synnerligen god på agendan stod allt ifrån hur vi kan göra vårt vardagliga arbete mer strukturerat, och därmed enklare, till en djupdykning i de potentiella synergieffekter som finns i att stärka samarbetet mellan kommunikation och marknad ute i klubbarna.

Dagen leddes av Martin Gustafsson, kommunikatör i Svensk Elitbandy, som även fick värdefull stöttning av Thomas Mårtens, affärsutvecklare i Svensk Elitbandy. Den sistnämnde har nämligen varit ute på en stor klubbturné under våren och sommaren för att göra nulägesanalyser och skaffa sig en adekvat bild över vilken typ av hjälp klubbarna mest efterfrågar framåt.

– Ett återkommande svar var att kommunikation sågs som lite av en brinnande punkt där mer behöver göras. Vi delar den uppfattningen och därför kändes det bra att kunna samla alla och bland annat prata om hur de kan strukturera och effektivisera sin kommunikation. Dessutom kommer vi erbjuda ett antal centrala hjälpmedel inom en snar framtid, säger Martin Gustafsson.

Det övergripande temat för dagen var dock synergieffekterna av samarbete mellan kommunikation och marknad. Diskussioner, analyser och workshops genomfördes dels över hur föreningarna marknadsavdelningar vinner på att ha en välfungerande kommunikation i ryggen, men även över hur kommunikatörerna både enkelt och konkret kan vara starkt bidragande till ökade intäkter för klubbarna.

– Så som många relationer med partners ser ut idag så är det helt avgörande att föreningen har koll på sin kommunikation och i det läget även få kommunikatörerna att inse hur ofantligt viktiga de är i arbetet med faktiska intäkter. Dessutom märker vi att det finns väldigt mycket spännande idéer runtom i klubbarna kring hur kommunikation kan bidra till att skapa fler attraktiva, säljbara rättigheter för föreningarna, konstaterar Thomas Mårtens och fortsätter:

– Den här veckan har vi en motsvarande konferens med marknads- och klubbchefer i alla föreningar och även där kommer kommunikationens roll i marknadsarbetet att vara en central del av innehållet.

Dagen avslutades med en framåtblick mot säsongen 2024/25 och såväl representater från klubbarna som ligan delade med sig av olika nyheter de kommer att arbeta med under vintern. Innan dess hade församlingen dock hunnit lyssna på en inspirerande dragning av Hannes Skagerlind, kommunikatör i Brynäs IF och själv tidigare bandyspelare på elitnivå, om hur deras samarbete mellan kommunikation och marknad hjälpte föreningen att ta sig tillbaka till SHL 2024 efter att ha degraderats för första gången någonsin 2023. Ett arbete som bland annat hjälpte den historiska giganten till föreningens bästa publiksnitt genom tiderna – trots spel i Hockeyallsvenskan.

Bilden: Hannes Skagerlind, Brynäs IF, inspirerade genom att berätta om den klassiska hockeyklubbens resa tillbaka till SHL och det starka samarbetet mellan kommunikations- och marknadsavdelningen.

Svensk Elitbandy tackar alla som deltog på träffen och ser fram emot en spännande säsong där vi fortsätter att utvecklas både centralt och lokalt – var för sig och tillsammans.