26 Dec 24000 skapade fest på annandagen
Bandyns nationaldag blev festen som alla hoppades på. Drygt 24 000 personer kom till de sju arenorna på annandagen. – Publiksiffrorna talar sitt tydliga språk, bandyn är intressant, säger ligachefen Per Selin.
– Publiksiffrorna talar sitt tydliga språk, bandyn är intressant, säger ligachefen Per Selin.
Annandagen är bandyns stora fest, och en sån förebild genom åren att andra issporter försökt kopiera konceptet. Men bandyns varumärke står fortfarande starkast, starkare än på många år.
Aftonbladets Kristoffer Bergström skrev så här i sin hyllningsartikel:
”Inget datum är hårdare knutet till en svensk sport än 26 december. Vår fotboll har ingen välkänd födelsedag. Inte vår handboll, ridsport, skidåkning eller innebandy heller. Annandagsbandyn är vår nyårsbackhoppning i Garmisch Partenkirchen, vår fotboll på Boxing Day.”
– Vi är nöjda med 24 000 betalande åskådare på våra sju arenor, säger Per Selin. Dessutom hade vi ca 8000 tittare på Bandyplay.se.
– Det finns ett stort intresse för bandy. Nu blir vårt stora jobb att hålla det intresset vid liv och få mer folk på fler matcher.
• Varför ett sånt bra publiktryck i år?
– Det kanske är ett resultat av arbetet som klubbarna inledde redan i fjol med jobbet att utveckla våra evenemang.
– Vi har blivit bättre på att leverera ett evenemang och inte bara en bandymatch.
Per Selin berättar att Elitserien har skapat en speciell grupp som jobbar på att skapa bättre arrangemang på Elitseriens arenor:
– Nästa höst ska vi ha tagit fram en lathund för att hjälpa alla klubbar att göra bra evenemang. Vi kommer dessutom att ha utbildningar i samband med VM.
– Att få uppleva saker ihop med andra människor, det är vår business.
Annandagspubliken:
Tellus–Hammarby – 6 170
VSK–TB Västerås – 5 547 åskådare
Bollnäs–Edsbyn – 4 317
Broberg Söderhamn–Sandvikens AIK – 2 788
Gripen–Vänersborg – 2 647 (nytt publikrekord)
Sirius–Vetlanda – 1 810
Kalix–Villa Lidköping – 720 pers (snöoväder)