Edsbyn vill skapa goda rutiner i skolorna – “Vi inspirerar”

Att Edsbyns IF är ett av idrottssveriges starkaste varumärken i relation till sin ort råder det ingen tvekan kring, men de regerande svenska mästarna nöjer sig inte med succéerna på isen. De vill även göra nytta utanför densamma.

Under hela 2000-talet har Edsbyns IF skördat enorma framgångar på bandyisar runtom i Sverige och så sent som 2020 vann herrlaget SM-guld på Studenternas IP i Uppsala. Föreningen har länge fascinerat stora delar av idrottssverige då det är lätt att fråga sig hur en ort med cirka 4 000 invånare kan ha ett av Sveriges bästa bandylag under flera årtionden och ha ett publiksnitt på motsvarande nästan hälften av ortens invånarantal.

Föreningens styrka lokalt går inte att ifrågasätta, men det är inte bara på isen som “Bandybyn” jobbar på att stärka varumärket. Sedan ett antal år tillbaka arbetar man under konceptet “Edsbyhjärtat” för att göra en rad olika typer av insatser ute i samhället.

– För tre år sedan valde vi att paketera vårt samhällsengagemang i “Edsbyhjärtat”. Vi bedömde att det är enklare att nå ut och att budskapet blir mycket, mycket tydligare. “Edsbyhjärtat” är då Edsbyns IF Bandy i samhället, berättar Thomas Mårtens, marknadsansvarig i Edsbyns IF, och fortsätter:

– Vi la upp en plan då och nu är det tredje året vi kör. I fjol såg vi en riktigt fin utveckling och vi har ju valt att “Edsbyhjärtat” ska vara för alla. Vi riktar oss naturligtvis främst till barn och ungdomar, men vi gör även insatser för äldre. Vi besökte exempelvis äldreboenden i fjol med spelare, men den här säsongen har ju varit väldigt speciell. Vi gjorde besök på skolor i fjol också, men i år har vi utökat vårt samarbete med kommunen. Så vi har samarbetat med Folkhälsan.

Fokuset under den svårnavigerade pandemisäsongen har legat på att försöka inspirera kommande generationer till bra vanor i livet generellt.

– Vi har, tillsammans med Folkhälsan, besökt låg- och mellanstadieelever på kommunens skolor med representanter från herr-, dam- och juniorlag. Vi hann träffa ungefär 600 elever innan pandemin bröt ut för fullt även i vår region. Just nu får vi givetvis inte vara ute på besök, men vi hoppas kunna återuppta det. Vi har några skolor kvar, förklarar Mårtens.

– Det vi har gjort när vi har varit ute är att vi har pratat om goda rutiner. Vi har inspirerat och motiverat eleverna till goda rutiner. Vi har gjort olika rörelseövningar, vi har pratat om vikten av bra sömn och kost och det har varit väldigt uppskattat. Det är där vi har lagt krutet i år och det har varit väldigt bra.

Framgångarna på isen och det starka varumärket har även visat sig underlätta för EIF när det kommer till att nå ut med “Edsbyhjärtat” och projektets budskap.

– Det är klart att vi som förening har ett starkt varumärke lokalt, även om alla föreningar behövs, men det är klart att vi har lättare att nå ut än andra föreningar i kommunen. Våra A-lagsspelare är verkligen förebilder, så det är lättare för oss att komma ut på det sättet. Vi har en hel del partners med oss i det här projektet och det är klart att de ser det goda vi gör under “Edsbyhjärtat”, säger Thomas Mårtens, men menar att det trots det tar tid att etablera den här typen av arbete.

– Det här är ju den typen av arbete som inte är gjort i en handvändning, men nu är vi inne på tredje året och vi börjar få ett genomslag på “Edsbyhjärtat”. Vi får med oss företag och vi har ett riktigt gott samarbete med kommunen. De tar emot oss med öppna armar när vi kommer till skolorna nu, så det är väldigt positivt.

Ofta involveras de stora stjärnorna, bandyspelarna, i olika typer av projekt kopplade till “Edsbyhjärtat” och där menar Thomas Mårtens att spelarna dels snabbt har blivit bekväma i rollen, men även att de får mycket positivt tillbaka med sig från upplevelser på exempelvis skolor.

– Det är klart att det är lite ovant i början. När vi tog steget ut för några år sedan så var det väl lite ovant för spelare som är vana att “bara spela bandy”, men de ställer upp på ett jättebra sätt och får energi de också. De får energi av att vara ute och träffa eleverna och allting blir mer verkligt för dem också. De ser att de gör skillnad när de följer med ut, så jag tror att det ger dem väldigt mycket, säger han.

Att idrottsföreningar ofta arbetar för att vara starka samhällsaktörer är på intet sätt ovanligt, men hur mycket behöver en så lokalt urstark förening som Edsbyns IF egentligen den här typen av verksamhet? Är det rentav så att samhället behöver Edsbyns IF mer än vice versa?

– Det är en bra fråga, men för oss som förening har det aldrig funnits någon tvekam kring att vi vill göra det här. Vi har alltid velat ge tillbaka av allt det enorma stöd vi får. Vi kan vara en stark samhällsaktör och vi vill bidra till det samhälle vi lever i. Vi tänker inte så mycket på det, utan vi är en öppen förening som vill bidra och hjälpa till. För oss är det en självklarhet, avslutar Thomas Mårtens.

Text: Martin Gustafsson – martin@elitserien.se