Clockwork ny hållbarhetspartner till Svensk Elitbandy

Idrott på lika villkor – det är Clockworks ambition när det gäller samarbetsavtalet med Svensk Elitbandy. Att växla upp klubbarnas hållbarhetssatsning, främst genom att öka jämlikheten, står i fokus.

För Clockwork finns inga vanliga sponsringsavtal. När Clockwork stöttar idrott och föreningar görs det alltid med ett hållbarhetssyfte – oftast att stärka klubbarnas dam- och ungdomsverksamhet. För att få större påverkanskraft har Clockwork valt att gå in som central partner till Svensk Elitbandy, dit 20 klubbar i dam- och herrligorna är anslutna. Flera av dessa klubbar ligger på orter där Clockwork är etablerade.
– Vi har i många år stöttat lokala bandylag på orter där vi verkar. Men vi vill göra mer för att bidra till att öka jämlikheten i serien där framför allt damer och ungdomar behöver få bättre förutsättningar. Att stötta ligan med våra verktyg för hållbarhet, och jämställhet i synnerhet, känns därför som en självklarhet. Clockworks engagemang i Svensk Elitbandy är en garanti för att hållbarhetsfrågan alltid kommer att prioriteras inom samtliga klubbar i ligorna, säger Clockworks vd Petter Lundgren.

Rekryterat sportprofil

En viktig pusselbit i att få till ett avtal har varit Clockworks rekrytering av Michael Campese, som sedan hösten 2021 är ny marknadsområdeschef på Clockwork i Västerås. Campese är en välkänd profil i idrottssammanhang med tunga meriter som bland annat tidigare klubbchef för Västerås SK och klubbdirektör för Brynäs IF.
– Campeses erfarenhet och kontaktnät är väldigt värdefullt. Hans inblick såväl bandy som Clockwork hjälper oss att säkerställa att vi hela tiden jobbar mot målet att göra sporten mer hållbar genom ökad jämställdhet, säger Petter Lundgren.

Satsar på jämlikhetsomgång
Partnerskapet mellan Clockwork och Svensk Elitbandy utvecklas över tid och sträcker sig till 2023. Redan i år kommer säsongens sista omgång i elitserien att fokusera på temat jämlikhet. Det innebär att alla åtta matcher som spelas i jämlikhetsomgången kommer att lägga fokus på lika villkor inom idrotten.
– På plats under matcherna arrangeras en FanZone där unga tjejer får en chans att möta sina idoler. Inför matcherna har klubbarna fått i uppdrag att möjliggöra för barn och ungdomar att anmäla sig till sitt första träningspass och vi hoppas på att många tjejer kommer. Tillsammans med lokala företag på respektive ort kommer vi också att ge fem kronor per såld matchbiljett till klubbarnas dam- och ungdomsverksamhet, berättar Michael Campese, marknadsområdeschef på Clockwork.

Växlar upp hållbarhetsarbetet
Under året kommer Clockwork bland annat att hjälpa ligorna och klubbarna att börja arbeta mer strukturerat med sitt hållbarhetsarbete. Det är ett välkommet partnerskap, menar Ligachefen Per Selin.
– Många av våra klubbar jobbar redan mot FN:s globala hållbarhetsmål. Vi genomför exempelvis många sociala projekt, men det finns potential att växla upp. Clockwork kommer bli en stor inspirationskälla till klubbarna, säger Per Selin, Ligachef Svensk Elitbandy.

Tjej- och dambandy har ökat starkt på bara några år. Hos de klubbar som tidigare har haft riktade herrverksamheter har nu betydligt fler öppnat upp för såväl unga tjejer som damer att börja spela.
– För oss är det en självklarhet att jobba för att damer och herrar ska kunna spela på samma villkor. Det handlar bland annat om fördelning av träningstider, menar Per Selin.

Många gånger handlar elitidrott om att kombinera idrottskarriären med spännande yrkesroller. Där kan Clockwork som rekryterings- och bemanningsföretag vara en möjliggörare för såväl spelare som lokala företag.
– Vi ser klubbarna som fina kontaktytor för att sätta fler människor i arbete och hitta nya uppdrag till vår egen verksamhet, avslutar Petter Lundgren.

Foto: Linda Lohiniva