Campese utvecklar Svensk Elitbandy – ”Finns fyra vinnare”

I höstas fick, den inom bandysverige välkände, Michael Campese uppdraget att börja arbeta med affärsutveckling för Svensk Elitbandy och nu ger han sin bild av vilka möjligheter som finns för ligan framöver.

Det var under sensommaren som Föreningen Svensk Elitbandys föreningar beslutade om att anta ”Strategi 2025” för arbetet med ligornas fortsatta utveckling och som en del i strategin fanns en riktad satsning på ökad ekonomisk tillväxt långsiktigt. För att komma igång med det operativa arbetet per omgående beslutades det att SB Management och Michael Campese, tidigare klubbchef i VSK Bandy och klubbdirektör i Brynäs IF, skulle få uppdraget att starta upp arbetet under perioden september till februari.

Fyra månader har gått sedan Campese tog sig an uppdraget och det var med entusiasm och glädje som 48-åringen återvände till bandyn efter drygt tre års rinkverksamhet i Gävle.

– Det är kul att få möjligheten att jobba med bandyn igen efter tre och ett halvt års frånvaro. Jag har ju haft förmånen att jobba med frågor som dessa under snart 15 år i tre olika sporter. Tiden i och runt SHL med Brynäs har så klart varit oerhört lärorik på alla sätt, inte minst kommersiellt och kommunikativt. Bandyns potential och utmaningar har jag vetat om länge och att nu få chansen att jobba centralt med frågorna är riktigt roligt. Jag är också glad över att klubbarna som äger ligan är villiga att utvecklas, säger Campese.

Under arbetets uppstart och gång har en kontakt etablerats med de 20 klubbarna för att inventera, utvärdera och analysera hur vägen framåt ska se ut.

– Jag tycker att responsen från klubbarna har varit bra och att man varit öppna och framåtlutade. Det är aldrig lätt att få ihop det centrala och det lokala i idrotten. Alla klubbar är egna suveräna enheter som har sin verksamhet att förhålla sig till, men öppenheten sedan jag klev in första gången i bandyn, 2008, har utvecklats 100% och det är en förutsättning, konstaterar västeråsaren.

Utifrån det arbete som hittills är gjort så kan Campese konstatera att det finns stora möjligheter för Svensk Elitbandy att utvecklas kommersiellt framöver.

– Man kan säga att vi på ett sätt har möjlighet att starta på ruta ett. Vi har alla möjligheter att skapa rättigheter som attraherar tidigare partners och nya. Vi har stått aningen still i vår utveckling inom exempelvis hållbarhet och affärer. Det är en nyckelfråga att kunna hantera och bidra till utan att klubbarna skall göra för stora avkall på sin kärnverksamhet, konstaterar han och fortsätter:

– Det gäller att få in hållbarheten i kärnverksamheten och mäta av den för att sedan kommunicera och agera. Vi kan också bli mer affärsmässig mot våra partners med tydligare avkastning på investerad summa. Den fysiska skylten har sitt värde, men det är svårt att få in större summor och det är lätt att devalvera priset med fler och fler skyltar och loggor. Kan vi skapa verksamhet och affärer för våra klubbar och partners så finns det fyra vinnare. Klubben, ligan, partnern och samhället.

Många fina ord, men även mycket konkret arbete har hunnits med under hösten. Nulägesanalysen är på plats och så även en hel del andra pusselbitar för att ta arbetet vidare.

– Vägen framåt ser ut så att jag nu lämnat över min analys som baseras på vad klubbarna sagt och vad jag fått med mig under mina 15 år, och då kanske framför allt de senaste fem åren. Vi har också pratat med ett 15-tal företag och fått deras bild av vad man söker och hur man ser på elitserierna och bandyn. I det jag har lämnat över hittills finns också en SWOT-analys, ny partnerstruktur, nya rättigheter och tre nya partners. Så nu är det leverans, uppföljning och vidareutveckling som gäller, konstaterar Michael Campese.

Foto: Romus Ramström

Text: Martin Gustafsson – martin@elitserien.se