02 maj Affärs-, publik- och sponsorutveckling i fokus för elitklubbarna
Under två intensiva och intressanta dagar träffades klubbarna i Elitserien Herr och Dam i Stockholm med fokus på affärs-, publik- och sponsorutveckling.
Det var ett fullspäckat program som skulle avverkas när dam- och herrklubbarna i Elitserien möttes för konferens i Stockholm. Tolv av 14 klubbar på herrsidan och nio av tio klubbar på damsidan medverkade och representerades av klubbchefer och marknadsansvariga.
Den första dagen fokuserades på affärsutveckling samt hur vi fortsatt arbetar med publikrekrytering och evenemang.
Thomas Mårtens, nyanställd affärsutvecklare för Svensk Elitbandy, inledde dagen med att berätta om sin roll, hur arbetet har inletts och hur fokus kommer att vara framåt, centralt för våra ligor och lokalt för alla klubbar.
Med fokus på publikutveckling genomförde sedan klubbarna workshops och vi fick även inspiration av Bollnäs GIF där Andreas Sonefors och Per Linde berättade om hur de framgångsrikt arbetar inom publikrekrytering.
Med på konferensen var även Anniela Forsell, affärsutvecklare och VD för Svensk Bandyutveckling, som berättade om sin roll samt arbetet med Bandyfinalerna och VM på både senior- och ungdomssidan.
Därefter gästade Mikael Nordstrand från Bonnier News för att presentera hur samarbetet har fortlöpt rörande tv-sändningarna av ligorna under den första säsongen. En presentation där stort fokus låg på att klubbarna också fick bidra med konstruktiv feedback för fortsatt utveckling.
Dagen avslutades med mer publikrekrytering och ett samtal med Djurgården Fotbolls Tomas af Geijerstam om deras fokuspunkter och nycklar till en lyckad publikrekrytering. Detta innan samtal blev till studiebesök på Tele2 Arena för att se arbetet på nära håll i samband med det herrallsvenska mötet mellan Djurgården och Malmö FF.
Dag två innehöll mycket fokus på sponsorutveckling där förmiddagens första pass fokuserade på globala mål och hållbarhet. I ämnet delade även Villa Lidköping, genom Jakob Kaufmann, med sig om hur de framgångsrikt paketerat sitt arbete med Blå hjärtat.
Dagen fortsatte med att vi gästades av Victor Eriksson, Färjestad BK, som inspirerande berättade om hur de paketerar sitt erbjudande till partners.
Dagen avslutades sedan med workshops inom ämnet sponsorutveckling samt affärsnätverk där SAIK Bandy, genom Rafi Markarian och Urban Nyberg, delade med sig av hur de arbetar med konceptet Bokadero Arena.
– Som vanligt har det varit väldigt givande dagar tillsammans med klubbarna. Vi ser med spänning fram emot att följa vår nyanställda affärsutvecklare Thomas Mårtens som jag tror kommer att göra stor skillnad för våra klubbar på sikt. Vi har även fått ta del av intressanta gästföreläsare med bland annat Victor Eriksson från Färjestad BK som verkligen inspirerade oss, säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy.